Fietstocht georganiseerd op hemelvaartsdag 2017 in Hoogvliet

Zie foto's en de routebeschrijving van deze fietstocht

Zie de antwoorden en de uitslag van de puzzeltocht

Fietstocht 25 mei 2017

Het lijkt wel of het afgelopen jaar weer sneller voorbij gefietst is. Zo nemen we afscheid van elkaar en zo volgen we nauwgezet de weerberichten omdat we ons weer in het zadel gaan hijsen voor de altijd weer gezellige fiets- en puzzeltocht. Aldus Ed zou Hemelvaartsdag zonovergoten verlopen. En Edje heeft er geen woord van gelogen. 's Morgens stond het zonnetje de fietsers al bij de Aanbouw op te wachten en verkozen we de zonnehoedjes en anti-zonnebrandmiddeltjes boven de zuidwesters en knalgele regenpakken. Heerlijk. Na de koffie werden de groepen op pad gestuurd en hobbelden we ver van de Groene Kruisweg richting Charlois. Uiteraard heb je onderweg niets aan internet. Want dat zou het beantwoorden van de vragen wel erg makkelijk maken. Na het passeren van 10 knotwilgen moesten we op zoek naar de eerste steen legging van de molen. Gelukkig kostte het niet veel moeite om het jaartal te vinden. Na een klein stukje fietsen volgde het oud-Hollandse hoepelbal, waarbij Henk en Ruud zich van hun sportiefste kant lieten zien. Na precies 200 punten volgde het eindsignaal. Zou het genoeg voor de taart zijn? We weten het niet. Via de straten van Rotterdam-Zuid moesten we op zoek naar de namen van twee scholen. Oooo, hier stonken we erin, want net voor de Hoogvlietse straat zagen we de naam van een school en noteerde deze. Het was behoorlijk opletten in de stad, zeker als groep, maar zonder veel problemen bereikten we de lunchpost. Het leuke van Rotterdam is dat het er wemelt van de bijnamen. Zo moesten we na de pauze de Rijnhavenbrug over. En ja, die brug heeft in de Rotterdamse volksmond de bijnaam Hoerenloper gekregen. Hoe zou dat nou toch komen? Na de stevige klim over de Erasmusbrug was ons volgende doel het pittoreske Delfshaven.Hier konden we even bijkomen van de drukte van de stad en moesten we ons klaarmaken voor het onderdeel hinkelen en knikkeren. Even vreesden we dat deze onderdelen ons punten gingen kosten, maar iedereen bleek het hinkelen en knikkeren nog lang niet verleerd ;-) We werden aangenaam verrast toen we van Alex en Lenie te horen kregen dat een rondleiding door Delfshaven kregen. Tijdens de rondleiding van ruim een uur vertelde de gids van alles over het mooie oude stadsdeel van Rotterdam. Tijdens de leuke rondleiding leerden we dat Delfshaven veel meer is dan alleen Piet Hein, jenever en zakkendragen, en is het eigenlijk best bizar dat Delfshaven maar relatief weinig toeristen trekt. Het is een geweldig stukje Rottedam met een paar leuke kroegen en een eigen stadsbrouwerij. Met de opgedane kennis stapten we weer op de pedalen en zetten we koers naar de halte van de Waterbus. Na het vaartochtje met de snelle catamaran richting Heijplaat wachtte de volgende groepsopdracht. We hadden er al zo'n voorgevoel van, en wat waren we blij dat we zo goed naar de gids geluisterd hadden... Na de 6 vragen was het tijd voor het laatste deel van de fietstocht en zat er onderweg ergens de naam van een muziekvereniging verborgen. De laatste twee vragen vonden we in Poortugaal en zetten we op de stalen rossen koers naar de Aanbouw. Nog altijd scheen het zonnetje uitbundig en na zo'n 35 km peddelen was het wel tijd voor een verkoelend pilsje.... Op naar volgend jaar, want we willen uiteraard weer onze titel verdedigen ;-)
Groep 4:
Lenie Berghout, Margreet van den Berg, Jannie Leeuwenstein, Henk van Mastrigt, fam. Slotboom, fam. Opdorp, Ruud van Os.

tekst: Ruud van Os
foto's: Alex Verwoerd
Hugo Verwoerd
Marianne van der Maar
Rene Plaisier
Herma Oorebeek
Marijke Dirven &
Henk en Wilma van Mastrigt

Copyright voor de hele site: internetwerkgroep Protestantse Gemeente Hoogvliet. Bij foto's staat -indien bekend- wie de maker of copyrighthouder is. Voor de inhoud van sites waarnaar verwezen wordt (door links of anderszins) kunnen wij uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen. Mocht U op deze site materiaal aantreffen waarvan U het copyright heeft, wilt U zich dan in verbinding stellen met de webbeheerder